دسته‌بندی نشده

چهار برادر مختلف – برلینر مورگن پست


خانواده برلین

چهار برادر نابرابر

Scholems ، یک داستان خانوادگی آلمانی-یهودی ، به عمق گذشته برلین می رود


گرشوم شولم Zohar ، مهمترین اثر مکتوب در کابالای یهود را مطالعه کرد.

گرشوم شولم Zohar ، مهمترین اثر مکتوب در کابالای یهود را مطالعه کرد.

عکس: کتابخانه ملی اسرائیل ، اورشلیم

کلاه ایمنی را می توان به عنوان برلینی یا یهودی خواند ، اما بهتر است به عنوان یک داستان خانوادگی غیرمعمول. این مسیرهای زندگی چهار برادر کاملاً متفاوت است ، از جمله گرشوم شولم ، که بعداً محقق مشهور عرفان یهود در اسرائیل شد ، و ورنر شولم ، پیشگام کمونیستها در جمهوری اوایل ویمار. نویسنده آمریکایی جی اچ گلر در “تاریخچه خانواده آلمانی-یهودی” خود می پرد ، بنابراین زیرنویس ، حدود سال 1938 ، یک سال سرنوشت ساز است. در اول فوریه ، گرشوم شولم ناپایدار کشتی “ملکه ماری” را ترک کرد تا به عنوان یک شهروند فلسطینی در نیویورک سخنرانی کند ، از کتابخانه های دانشگاهی دیدار کند و با دوستان قدیمی مهاجر ملاقات کند. او احساس خوش آمد گویی می کند و از هفته های آینده لذت می برد.

برای برادرانش راینهولد و اریش شولم که از اول جولای به بندر سیدنی می رسند فرق می کند. آنها در استرالیا هیچ دوست و خویشاوندی ندارند. و مطمئناً درآمد مطمئنی وجود ندارد. در برلین ، این دو صاحب چاپگر ثروتمندی بودند. رینهولد یک میهن پرست آلمانی در نظر گرفته می شود ، و اریش یک لیبرال دموکرات ناامید است. هر دو به عنوان یهودی از نزد نازی ها گریختند ، که بلافاصله پس از آن تابعیت آلمان را نیز از دست دادند.

ورنر شولم در اردوگاه کار اجباری بوخنوالد کشته شد

در 17 سپتامبر 1938 ، رینهولد به یک آپارتمان جدید در سیدنی نقل مکان کرد و درخواست های مهاجرتی مادر بتی را تکمیل کرد. در آن سوی دنیا ، این روزها زندانیان جدیدی در اردوگاه کار اجباری بوخن والد پذیرفته می شوند ، آنها یهودی ، کمونیست ، سوسیال دموکرات و همجنس باز هستند. نازی ها به خصوص از ورنر شولم ، چهارمین برادر ، که عضو سابق کمیته مرکزی CPA است ، متنفر هستند. وی به عنوان عضوی از رایشتاگ و به عنوان سردبیر روزنامه حزب روت فان از حزب نمایندگی می کرد و یک روشنفکر کمونیست در جمهوری ویمار بود. تا اینکه توسط سرسخت استالینیست از حزب بیرون رانده شد. نازی ها او را در سال 1933 دستگیر کردند ، وی به مدت 5 سال در زندان برلین گشتاپو کلمبیا بود و سپس در اردوگاه های کار اجباری در لیختنبورگ و داخائو بود. وی در سال 1940 در بوخن والد کشته شد. “یادبود یادبود 96 عضو رایشستاگ که توسط ناسیونال سوسیالیست ها کشته شدند” امروز در مقابل ریلشتاگ برلین همچنین از ورنر شولم تجلیل می کند.



سال سرنوشت ساز 1938 توسط مورخ گلر با قتل عام یهود ستیزی در 9 نوامبر پایان یافت که بعداً به عنوان کابوس بلورین شناخته شد. فضای داخلی کنیسه واقع در Lindenstrasse برلین ، جایی که بتی شولم گاه به گاه از آن بازدید می کرد ، نیز ویران شده است. اکنون برای زن نترس نیز روشن شده است که باید برای همیشه آلمان را ترک کند. با توجه به شرایط و آزارهای اداری ، وی در ابتدا دچار یک شکست عصبی شد.

تعامل بین همسان سازی و مرزبندی

تاریخچه خانواده در جریان تاریخ آلمان گفته می شود ، وقایع و آمارهای سیاسی با بی دقتی توضیح و ارزیابی می شوند. و همیشه از نظر چگونگی تأثیر آن بر جمعیت یهودی به طور کلی و شولم به معنای خاص. یک تعامل مداوم از جذب و مرزبندی ، پذیرش و حذف وجود دارد. برای اسکولم ها ، مانند بسیاری دیگر ، او با پادشاه فردریش ویلهلم سوم در سال 1812 شروع کرد. “فرمانی درباره شرایط مدنی یهودیان در کشور پروس” صادر کرد. برای گرفتن تابعیت ، یهودیان باید یک نام خانوادگی ثابت انتخاب می کردند. طبق افسانه های خانوادگی ، پسر الیاس این تابستان به دولت در Glogau رفت و به عنوان Sholem که نسخه ییدیش نام عبری شالوم است ثبت شد.

پنج سال بعد ، نانوا مارکوس شولم به برلین آمد. این خانواده مانند اکثر تازه واردان هنوز فقیر هستند و تجارت کوچک مورد تقاضا بود. به عنوان مثال ، در سال 1841 ، یک کندوی عسل در Klosterstrasse کشف شد. به تدریج ، مذهبی ها از زندگی روزمره ناپدید شدند ، خانواده در زیر درخت کریسمس خود جشن گرفتند. برای تاریخ برلین که در این کتاب بحث شده است ، معلوم می شود که اسکله ها همیشه در مرکز شهر قدیمی اقامت داشته اند ، نه چندان دور از Stadtschloss و Fischerkiez ، بسیاری از حوادث در آستانه آنها اتفاق افتاده است. معمولاً کسانی که ثروتمند می شدند به حومه غربی عقب نشینی می کردند ، در حالی که یهودیان فقیر از اروپای شرقی در Scheunenviertel مستقر می شدند. چهار پسر از Scholem در دبیرستان لوئیزن اشتاد تحصیل کردند. خانواده های یهودی اطمینان حاصل کردند که پسران و دختران آنها از آموزش خوبی برخوردار هستند. در جمهوری ویمار ، تقریباً 30 درصد از کل پزشکان زن یهودی هستند. و بسیاری از ازدواج ها مدتهاست که از روابط مذهبی فراتر رفته اند.

یهودیان آلمان از جمهوری ویمار استقبال می کنند

تا سال 1900 بار دیگر سخنان ضد یهودی در جامعه برلین شدت گرفت. هنگامی که جنگ جهانی اول آغاز شد ، بسیاری از یهودیان به جبهه گزارش دادند ، همچنین امیدوار بودند که در یک سطح برابر بخشی از جامعه باشند. برادر رینهولد در جبهه غربی خدمت می کرد و مانند بسیاری از سربازان ناامید آلمانی ، پس از شکست خود را یک وطن پرست می دید. از طرف دیگر ، مادر بتی با ابراز تاسف از “فریب یهودیان” احزاب راست ، “که می خواهند خشم مردم ، حقه قدیمی تاریخی را منحرف کنند”. بیشتر یهودیان آلمان از جمهوری دموکراتیک تأسیس شده در 1918/19 استقبال کردند. با این حال ، کلاه ایمنی از نظر گرایش سیاسی در داخل پاره شده بود. و برادر گرهارد با صهیونیسم معاشقه می کرد. در سپتامبر 1923 ، گرشوم شولم به فلسطین تحت کنترل انگلیس مهاجرت کرد و در ابتدا در کتابخانه دانشگاه در اورشلیم استخدام شد. پس از افتتاح دانشگاه عبری دو سال بعد ، وی به تدریس عرفان یهود پرداخت.

فصلی در مورد زندگی پس از مرگ در سیدنی و اورشلیم وجود دارد. آنچه در مورد تاریخ خانوادگی گلر قابل توجه است این است که نویسنده از قتل ها و اخراج یهودیان توسط نازی ها می گوید. بخشی از آشتی تاریخی با امروز توصیف نه تنها خسارات وارد شده به آلمان ، بلکه همچنین آنچه تبعیدیان با خلاقیت در سراسر جهان انجام داده اند. اگر تلویزیون آلمان به دنبال یک فیلم واقعی و هوشمندانه از تاریخ برلین است ، این داستان خانوادگی توصیه می شود.

“Scholems” ، جی اچ گللر (سهرکمپ / یودیشر ورلاگ ، 462 صفحه ، 25 یورو)


Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *