بوئینگ بیش از 2.5 میلیارد دلار جریمه پرداخت می کند



حداکثر 727

بوئینگ بیش از 2.5 میلیارد دلار جریمه پرداخت می کند

ماجراي ناخوشایند 737 مکس ، بوئينگ را تنها نمي گذارد. رقیب ایرباس به اتهام توطئه متقلبانه جریمه جدی دریافت کرد. گفته می شود که مقامات مقامات ایالات متحده را گمراه کرده و در نتیجه ایمنی پرواز را به خطر انداخته اند.

به روز شده: 01/08/2021 ، 19:23


بوئینگ مشکوک به عجله در راه اندازی سری 737 Max خود و نادیده گرفتن ایمنی بود.

بوئینگ مشکوک به عجله در راه اندازی سری 737 Max خود و نادیده گرفتن ایمنی بود.

عکس: dpa

واشنگتن. سقوط حادثه سقوط هواپیمای 737 مکس برای غول هواپیمایی بوئینگ گران تمام شد.

وزارت دادگستری آمریكا در واشنگتن روز پنجشنبه (به وقت محلی) گفت كه سازنده هواپیما توافق كرده است كه به اتهامات كلاهبرداری و توطئه در رابطه با این رسوایی رسیدگی كیفری را حل و فصل كند.

بوئینگ پس از دو تصادف در مجموع 346 کشته ، به پر فروش ترین سری 737 Max خود و نادیده گرفتن ایمنی مشکوک شد. مقامات قضایی ایالات متحده هم اکنون بوئینگ را متهم کرده اند که از اطلاعات گمراه کننده برای جلوگیری از اطمینان دولت از ایمنی سفرهای هوایی عمومی استفاده کرده است.

دیوید پی. برنز از وزارت دادگستری کیفری وزارت دادگستری گفت: “سقوط غم انگیز هواپیماهای Lion Air Flight 610 و Ethiopian Air Flight 302 رفتارهای متقلبانه و گمراه کننده ای را توسط کارمندان یکی از برجسته ترین هواپیماسازان جهان نشان داده است.” کارمندان بوئینگ سود خود را بالاتر از صداقت قرار دادند و اطلاعات مربوط به سازمان هواپیمایی ایالات متحده FAA را دریغ کردند.

در بیانیه ای ، بوئینگ گفت مجازات های وزارت دادگستری شامل رفتار دو کارمند سابق است. این امر باعث می شود کمیته آموزش خلبانی FAA در مورد تغییر در سیستم مدیریت 737 Max ، به نام MCAS ، به عمد گمراه شود. مدیر عامل شرکت دیو کالهون در یادداشتی برای نیروی کار نوشت ، این توافق نامه که اکنون بسته شده نشان می دهد که تعهدات بوئینگ در برابر سرپرستان چقدر مهم است.

بوئینگ و FAA پس از حوادث اکتبر 2018 و مارس 2019 به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. علت حادثه برنامه MCAS بود ، یک نرم افزار مدیریت معیوب که باید سریع تعمیر شود. در عوض ، بیش از یک سال و نیم طول کشید تا FAA خلبان بدبخت را که به دلیل تصادفات پرواز ممنوع شد ، در ماه نوامبر تغییر کاربری داد.

رابطه بوئینگ و FAA با پایان یافتن سقوط به طرز چشمگیری وخیم شد. تنش ها یکی از دلایلی است که مدیر عامل سابق دنیس مویلنبورگ را مجبور به استعفا در پایان سال 2019 دانست. خدمات داخلی ظریف کارکنان بوئینگ بار سنگینی را بر دوش شرکت و کنترل ترافیک هوایی گذاشته بود. در چت های انفجاری 737 Max گفته شده بود: “این هواپیما توسط دلقک هایی طراحی شده است که به نوبه خود میمون ها آنها را تماشا می کنند.”

این مجازات بالا احتمالاً به گروه بوئینگ صدمه خواهد زد ، که رسوایی 737 مکس و بحران کرونا به شدت آسیب دیده است. اما در مقایسه با هزینه های هنگفتی که قبلاً در مورد مهمترین نوع هواپیمای ایرباس متحمل شده است ، این مبلغ قابل کنترل است. سرمایه گذاران با آرامش واکنش نشان دادند ، سهام بوئینگ در روز جمعه فقط کمی با رنگ قرمز معامله شد. از طریق این توافق نامه ، این گروه که شدیداً به خریدهای دولتی وابسته است ، از عواقب قانونی که می تواند صلاحیت آن را رد کند ، اجتناب می کند.

بحران 737 مکس ، بوئینگ را تحت فشار مالی قابل توجهی قرار داده است. سفارشات زیادی لغو شده است ، این بدان معناست که ایرباس نه تنها از بوئینگ به عنوان بزرگترین سازنده هواپیما در جهان پیشی گرفته بلکه به معنای واقعی کلمه آن را کنار گذاشته است. در حالی که نتیجه گیری این بود که رقیب اروپایی سفارشات 268 دستگاه را دریافت کرده است ، اما طبق اطلاعات جمعه شب 2020 ، ترازنامه بوئینگ تا پایان ماه نوامبر عمیقا منفی بود. رقم مربوط به کل سال هنوز انتظار می رود.

آخرین و نه مهمترین ، از آنجا که 737 مکس به دلیل ممنوعیت پرواز نمی توانست حدود 20 ماه به مشتریان تحویل داده شود ، بوئینگ چندین میلیارد هزینه اضافی متحمل شد. چهارمین ضرر سه ماهه متوالی در سه ماه منتهی به پایان سپتامبر رخ داده است. این گروه با اقدامات شدید کاهش هزینه ها به شرایط فشرده مالی پاسخ می دهند و می خواهند نیروی کار خود را تا سال 2022 به حدود 130،000 نفر کاهش دهند. در اوایل سال 2020 ، بوئینگ هنوز حدود 160،000 کارمند داشت.

پیش از مجازات وزارت دادگستری ، كمسیون تحقیق كنگره آمریكا قبلاً انتقادات شدیدی را از بوئینگ ابراز كرده بود. در گزارش نهایی آمده است: “تصادفات ماکس نتیجه هرگونه خرابی ، مشکل فنی یا رویدادی با عملکرد ضعیف نبوده است.” “این اوج وحشتناک مجموعه ای از فرضیات فنی نادرست توسط مهندسان بوئینگ ، عدم شفافیت در مدیریت و نظارت فوق العاده ناکافی توسط FAA بود.” بوئینگ همچنین در این گزارش به “فرهنگ پنهان کاری” متهم شد.

گفته می شود بیشتر این جریمه ها با 1.77 میلیارد دلار به شرکت های هواپیمایی تعلق می گیرد که به عنوان مشتری بوئینگ خسارت دیده اند. طبق گفته وزارت دادگستری ، 500 میلیون دلار به صندوق غرامت برای بستگان قربانیان این فاجعه پرداخت می شود. علاوه بر این مبلغ 234.6 میلیون دلار به عنوان جریمه اضافی توسط نیروی انتظامی به این شرکت تحمیل شد. باید دید آیا بوئینگ سرنگون شده است یا خیر. هنوز چندین پرونده قضایی علیه این شرکت در مورد سقوط 737 مکس در جریان است. FAA همچنین ممکن است جریمه های اضافی دیگری را اعمال کند.

© dpa-infocom ، dpa: 210107-99-938354 / 4